Tips bij het kopen van jouw juiste hardloopschoenen

Tips bij het kopen van jouw

perfecte hardloopschoenen

Bekijk alle hardloopschoenen

Voor iedereen de ideale
hardloopschoenen

Ben je op zoek naar een paar hardloopschoenen? Dan ben je bij All4running aan het juiste adres! Wij helpen je graag bij je zoektocht want het vinden van het juiste paar hardloopschoenen is heel belangrijk. Het zoeken naar het juiste paar kan lastig zijn, want waar moet je op letten bij de aanschaf van een paar hardloopschoenen? In deze koopgids behandelen wij enkele factoren om rekening mee te houden bij het kopen van een nieuw paar hardloopschoenen.

Drie manieren van landen
Pronatie

Je hebt de termen vast weleens voorbij zien of horen komen: pronatie en antipronatie. Het complete assortiment hardloopschoenen is op te delen in deze twee groepen: neutrale hardloopschoenen en antipronatieschoenen. Als je gaat hardlopen, dan is het belangrijk dat je dit doet op schoenen uit de juiste categorie. Wat de juiste categorie is, verschilt per persoon. Het is afhankelijk van de manier waarop jij hardloopt.

Tips bij het kopen van jouw hardloopschoenen

Er zijn drie manieren waarop je kunt landen tijdens het hardlopen:


1. Neutrale pronatie

De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens naar binnen om de schok te dempen en het lichaamsgewicht op te vangen.

2. Overpronatie

De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens teveel naar binnen, waardoor er veel druk op de binnenkant van de voet komt te staan.

3. Onderpronatie

De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens niet of amper naar binnen, waardoor er relatief veel druk op de buitenkant van de voet komt te staan.

Iedereen proneert
Pronatie

Uit deze opdeling kun je concluderen dat iedere hardloper proneert. Het verschil zit in de mate van pronatie. Dit is puur een persoonlijke eigenschap en er bestaat dan ook geen goed of fout. Hardloopschoenen zorgen voor een bepaalde mate van correctie die ertoe leidt dat je loopt op een manier waarbij extremen eruit zijn gehaald en overbelasting wordt voorkomen.

Om die reden is het zeer waardevol om te weten welke vorm van pronatie voor jou geldt. Het helpt je blessures te voorkomen. Heb jij onderpronatie of neutrale pronatie, dan kies je een model uit de categorie neutrale schoenen. Heb jij overpronatie, dan kies je een model uit de categorie antipronatieschoenen.

In antipronatieschoenen is vaak aan de binnenkant van de schoenen een stevig blokje verwerkt dat jouw beweging corrigeert tijdens de landing. Het zorgt ervoor dat je niet teveel naar binnen kantelt, waarmee de kans op blessures wordt verkleind. Juist hierom is het van belang dat een loper die overproneert niet op neutrale schoenen gaat lopen en vice versa.

Tips bij het kopen van jouw hardloopschoenen

De juiste lengte en breedte
Pasvorm en leest

Bij hardloopschoenen is het zeer belangrijk de juiste maat te kiezen. Hardloopschoenen vallen vaak klein en ook zetten je voeten wat uit tijdens het hardlopen. Over het algemeen raden we aan hardloopschoenen een maat groter te kopen dan je normale schoenen. Maar hier zitten per merk vaak nog verschillen in. Zo vallen Asics-hardloopschoen over het algemeen iets kleiner dan Brooks-hardloopschoenen vanwege het bovenwerk en de ruimte in de voorvoet. Als stelregel geldt dat een voet ongeveer 1 centimeter ruimte nodig heeft voor de tenen om comfortabel te zitten.

Naast de lengte is ook de breedte, de leest, van de schoen zeer belangrijk. Hardloopschoenen bestaan namelijk in verschillende breedtematen. Reguliere hardloopschoenen hebben bij dames breedtemaat 1B en bij heren breedtemaat 1D.

Wanneer je erg smalle voeten hebt, kan je ook extra smalle hardloopschoenen bestellen. Extra smalle hardloopschoenen hebben ‘narrow’ als toevoeging of bij dames de aanvulling 2A en bij heren 1B. En als je voeten extra breed zijn, kan je extra brede schoenen bestellen. Extra brede hardloopschoenen hebben ‘wide’ als toevoeging of bij dames de aanvulling 1D en bij heren 2E of 4E.

Tips bij het kopen van jouw hardloopschoenen

De impact opvangen
Demping

De dempig in hardloopschoenen zorgt dat de impact van elke stap wordt opgevangen. De hoeveelheid demping in een hardloopschoen is afhankelijk van de hardheid van de tussenzool. Hoeveel demping voor jou prettig aanvoelt is heel persoonlijk. Waar de ene persoon prettig loopt met weinig demping is voor de andere persoon een schoen met veel demping beter geschikt. De hoeveelheid demping die voor jou het beste is, is afhankelijk van wat je zelf prettig vindt en van je loopstijl en gewicht. Over het algemeen start een beginnende hardloper met een schoen die wat meer demping geeft omdat het lichaam zo minder zelf op hoeft te vangen.

Het is zeer belangrijk de juiste hoeveelheid demping te kiezen omdat blessures anders op de loer liggen. Een schoen met weinig demping zal over het algemeen responsiever zijn, terwijl een schoen met veel demping luxer en comfortabeler aanvoelt.

Na een tijd verminderd de demping van de schoen of verdwijnt deze zelfs helemaal. Zelfs wanneer je je hardloopschoenen niet gebruikt, zullen deze na zo’n twee jaar slijten. Het geblazen rubber in de zool hard na verloop van tijd uit en de demping verdwijnt uit de hardloopschoenen.

Tips bij het kopen van jouw hardloopschoenen

Een direct gevoel
Responsiviteit

De mate van responsiviteit is mede van invloed op het gevoel dat de hardloopschoen je geeft tijdens het hardlopen. Een responsieve schoen ‘respondeert’ op de grond, voor een direct gevoel en directe energieteruggave tijdens het hardlopen. Responsieve schoenen stuwen je als het ware voort tijdens het hardlopen. De mate van responsiviteit hangt af van het dempingsmateriaal dat gebruikt is in de tussenzool van de hardloopschoen.







Tips bij het kopen van jouw hardloopschoenen

Hoogteverschil voorvoet en hiel
Offset

De offset in een hardloopschoen, ook wel drop genoemd, is het hoogteverschil in de hoogte van de zool tussen de voervoet en hiel. Bij een offset van 10 millimeter staat je hiel dus 10 millimeter hoger dan je voorvoet. Welke offset voor jou geschikt is heeft met je loopstijl te maken en verschilt dus per persoon.

De offset in een hardloopschoen hangt af van de manier waarop je landt tijdens het hardlopen. Zo bestaat er een verschil tussen het landen op je hak en het landen op de voorvoet of middenvoet. Wanneer je een grotere offset en dus een groter verschil in voorvoet en hak hebt, zal je meer op je hak landen. Wanneer dit verschil kleiner is en er dus weinig verschil tussen voorvoet en hak zit, zal je eerder geneigd zijn op de voorvoet of middenvoet te landen. De offset in een hardloopschoen is mede verantwoordelijk voor de manier waarop je je onderlichaam traint en welke spieren je gebruikt tijdens het lopen.

Tips bij het kopen van jouw hardloopschoenen

Van licht tot zwaarder
Gewicht schoen

Hardloopschoenen zijn er in allerlei soorten en maten en ook het gewicht van hardloopschoenen kan zeer verschillend zijn. Over het algemeen zijn snellere, responsieve schoenen lichter van gewicht. Luxere schoenen die veel comfort bieden zijn over het algemeen iets zwaarder.

Hoe licht of zwaar jouw hardloopschoenen moeten zijn is afhankelijk van een heleboel factoren. Zo is je loopstijl en manier van landen van belang, evenals je ervaring en traingsdoel. Want het lopen van kortere afstanden is natuurlijk een totaal andere belasting dan het lopen van marathons. Veel lopers kiezen er voor om verschillende soorten hardloopschoenen met een verschillend gewicht naast elkaar te gebruiken. Zo gebruiken ze lichtere schoenen voor snelle trainingen of wedstrijden en de luxere, iets zwaardere schoenen voor lange duurlopen.

Ook het gewicht van de hardloper is van invloed op het gewicht van de hardloopschoen dat voor de loper geschikt is. Een zwaardere loper heeft over het algemeen een stuggere, stabielere schoen nodig die vaak ook iets zwaarder is.

Tips bij het kopen van jouw hardloopschoenen

  • Hoe lang gaat de schoen mee?
    Duurzaamheid

    De ene hardloopschoen gaat langer mee dan de andere en er zit dus een verschil in de duurzaamheid van hardloopschoenen. Hoe duurzaam een hardloopschoen is, hangt vaak af van de slijtzool van de schoen. Een slijtzool van een duurzaam rubber zal over het algemeen minder snel slijten dan een slijtzool van een minder duurzaam materiaal. Het is aan te raden af en toe de slijtzool van je hardloopschoenen te bekijken om te zien of er slijtage onder de schoen zichtbaar is.

  •  
     

    Ook een schoen waarbij de slijtzool nog intact is, kan aan vervanging toe zijn. Dit heeft meestal te maken met de hierboven genoemde demping die uit de schoen is verdwenen. Hardloopschoenen slijten ook als je ze niet gebruikt na zo’n twee jaar omdat het geblazen rubber van de schoenen uithard en de demping hierdoor verdwijnt.

logo_runningshop_footer