Tips bij het kopen van de juiste sportvoeding

Tips bij het vinden van de juiste

sportvoeding

Bekijk alle sportvoeding

Tips bij het vinden van de juiste
Sportvoeding

Goede voeding is bij het hardlopen minstens zo belangrijk als een goed paar hardloopschoenen. Voeding is namelijk de brandstof voor je lichaam en met de juiste sportvoeding kan je beter presteren. Het grote aanbod aan sportvoeding kan best overweldigend zijn, daarom helpen we je bij All4running graag op weg. Wij zullen eerst ingaan op de werking van sportvoeding, dan nader ingaan op de gebruiksmomenten en vervolgens de meest populaire typen sportvoeding toelichten.

Werking
Wat doet sportvoeding?

Sportvoeding is altijd een aanvulling op je basisvoeding. Een gezonde basisvoeding is zeer belangrijk bij het hardlopen. De basisvoeding is namelijk het fundament waarop je voortbouwt. Sportvoeding gebruik je altijd als aanvulling op een gezonde basisvoeding en is zeker bij het afleggen van lange afstanden een belangrijk onderdeel van je run.

Hardlopen kost energie. Hoe langer je dit doet, hoe meer energie je lichaam verbrandt. Zeker bij het afleggen van lange afstanden nemen de vochtbalans en de opgeslagen energie in je lichaam af. De opgeslagen energie in je lichaam noemen we ook wel glycogeenvoorraad. Wanneer je de vochtbalans en glycogeenvoorraad in je lichaam niet aanvult, loop je het risico te worden geveld door de beruchte ‘Man met de hamer’. Om de ‘Man met de hamer’ te voorkomen is het nodig de juiste sportvoeding te nemen op het juiste moment. Zo kan je gelukkig de gevreesde hongerklop voorkomen en de benodigde brandstoffen in je lichaam op peil houden.

Tijdens het lopen verlies je ook belangrijke elektrolyten en mineralen door te zweten. Wanneer je deze elektrolyten niet aanvult, kan je onder meer last krijgen van kramp en zelfs uit drogen. Het is daarom belangrijk sportvoeding serieus te nemen, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

Gebruiksmoment
Wanneer gebruik je sportvoeding?

Het moment waarop je de sportvoeding neemt, is minstens zo belangrijk als de voeding zelf. Op verschillende momenten gebruik je ook andere voeding met een ander effect. Er zijn drie gebruiksmomenten voor sportvoeding vast te stellen: vóór, tijdens en na het hardlopen. De voeding laat je goed voorbereid hardlopen, helpt je tijdens het lopen en draagt bij aan het herstel na het lopen van een training of een wedstrijd.

Gebruiksmoment
Vóór het hardlopen

Sportvoeding die je vóór het hardlopen neemt, heeft als doel je voor te bereiden op je activiteit. De voeding heeft vóór het hardlopen het doel je koolhydraten en eiwitten aan te vullen en je langdurige energie te geven tijdens je sportieve prestatie.

Er zijn veel verschillende soorten sportvoeding die je kan nemen vóór het hardlopen. Zo kan je kiezen voor sportdranken die je koolhydraten en elektrolyten aanvullen. Ook zijn er sportrepen die je een snelle energieboost geven. Daarnaast kan je kiezen voor sportgels en shots die je snel energie leveren. Een magnesiumkuur voor de wedstrijd helpt je om kramp te voorkomen. Zo zijn er nog tal van andere producten in ons assortiment die je vóór je activiteit van de nodige energie voorzien.

Wanneer je bezig bent met het plannen van je sportvoeding vóór een training of wedstrijd, is het ook raadzaam een plan op te stellen voor de sportvoeding die je tijdens je race of training gaat nemen. Zoek van tevoren uit of en waar er waterposten zijn en plan wat je wanneer neemt tijdens het hardlopen. Een gouden tip hierbij is: test alles eerst in een training voordat je het in een wedstrijd gaat gebruiken zodat je weet hoe je lichaam reageert.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

Gebruiksmoment
Tijdens het hardlopen

Om te kunnen plannen wat je mee moet nemen tijdens het hardlopen, moet je natuurlijk weten hoeveel je lichaam nodig heeft tijdens je inspanning. Dit is erg persoonlijk en afhankelijk van tal van factoren als gewicht, fitheid en lichaamssamenstelling. Als stelregel geldt dat je bij hardloopsessies van een uur of meer sportvoeding moet gebruiken. Bij lange afstanden als een marathon adviseren wij elke drie kwartier iets in te nemen. Test de sportvoeding in je training om te kijken hoe je lichaam hier op reageert.

Veruit de meest gebruikte categorie sportvoeding tijdens het hardlopen is die van de gels. Gels zijn in er in veel verschillende smaken en zijn makkelijk mee te nemen tijdens het hardlopen. Ze voorzien je van het nodige vocht en van essentiële koolhydraten. De verpakking van de gels kan je makkelijk met je tanden losscheuren tijdens het lopen. Gels kunnen zonder water worden ingenomen, maar wij adviseren om hier altijd water bij te drinken. Sportvoeding moet namelijk net zo dik zijn als je bloed om het goed op te laten nemen. Plan het nemen van een sportgel dus bij voorkeur in combinatie met een drinkmoment om het beste resultaat te behalen. Er zijn gels met en zonder cafeïne. Cafeïne kan je tijdens het hardlopen een extra boost geven, daarom worden gels met cafeïne vaak richting het einde van de run genomen.

Een alternatief voor het nemen van gels bij het lopen van lange afstanden vormen shots die de koolhydraten in je lichaam aanvullen. Test tijdens trainingen waar je lichaam het beste op reageert. Het is zeer aan te raden om naast water ook sportdrank mee te nemen tijdens het lopen van lange afstanden. Water vult alleen je vochtbalans aan, maar ook je koolhydraat-, elektrolyten- en mineralenvoorraad moeten worden aangevuld tijdens een lange inspanning. Sportdrank is mee te nemen in een bidon en op verschillende manieren te creëren. Zo zijn er poeders die je aan kan lengen met water en tabletten die je in water op kan lossen. De tabletten zijn ook makkelijk mee te nemen naar het buitenland, handig wanneer je daar bijvoorbeeld een marathon loopt. Sportrepen vormen een laatste groep sportvoeding die je kan nemen tijdens het hardlopen. Deze zijn vooral handig tijdens het lopen van trailruns of ultralopen. De repen vullen je koolhydraten aan tijdens je actieve prestatie.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

Gebruiksmoment
Na het hardlopen

Als je klaar bent met hardlopen, ben je nog niet klaar met je sportvoeding. De juiste sportvoeding ná je training of wedstrijd laat je lichaam namelijk sneller herstellen, zodat je eerder klaar bent voor een volgende inspanning. Wij adviseren om binnen zestig minuten na je inspanning de juiste sportvoeding te nemen om je herstel te bevorderen. Sportvoeding die je na het hardlopen neemt is vaak een combinatie van koolhydraten en eiwitten. De sportvoeding na het hardlopen heeft als doel je glycogeenvoorraad, de opgeslagen energie in je lichaam, te herstellen.

Er zijn veel verschillende soorten sportvoeding die je kan nemen na het hardlopen. Veel lopers kiezen voor speciale hersteldranken. Ook zijn repen die je na het hardlopen kan nemen erg populair. Sportvoeding die je na het hardlopen neemt laat je lichaam sneller herstellen en zal het spierherstel bevorderen. Zo verminder je spierpijn en ben je sneller klaar voor je volgende uitdaging.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

Gebruiksmoment
De marathon

De marathon is een lange duursport waarin je veel energie verbruikt. Daarom is het belangrijk dat de juiste sportvoeding wordt genomen op het juiste moment. Om te beginnen bij de voorbereiding van de marathon. Voor de marathon kan je een magnesiumkuur nemen van drie tot vijf dagen. Neem dan één buisje per dag bij een maaltijd, om kramp te voorkomen tijdens de marathon. Drink de dagen voor de marathon voldoende water om verzadigd te zijn tijdens je run. Neem de laatste gewone maaltijd twee tot drie uur van te voren.

Om je tijdens de start van de marathon een energieboost te geven, kan je ervoor kiezen om in het startvak een (cafeïne)gel of energiereep te nemen. Houd aan dat je tijdens de marathon iedere drie kwartier een gel moet nemen om je vocht en koolhydraten aan te vullen. Wij adviseren om bij de gels ook water te drinken, dan wordt het beter opgenomen in het lichaam. Ook is het verstandig om tijdens je run elektrolyten te drinken. Elektrolyten vullen de zouten en mineralen aan in het lichaam, zodat het water wat je drinkt wordt opgenomen door je lichaam. Mocht je niet genoeg hebben aan de gels, kan je het eventueel aanvullen met energierepen. Voor een energieboost aan het einde van de marathon kan je een uur voor de finish nog een cafeïnegel nemen.

Het herstel na een marathon is natuurlijk erg belangrijk. Zo een lange afstand heeft veel impact op het lichaam en dan zorgt de juiste sportvoeding voor een goed herstel. Extra eiwitten zijn nodig om de spieren weer aan te vullen. Deze eiwitten zijn te vinden in eiwitrepen, een hersteldrank of een herstelshake. Denk erom dat dit een advies is voor een getraind, gemiddeld persoon. Per persoon kan de inname van sportvoeding verschillen.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

Typen
Welke typen sportvoeding zijn er?

Naast op gebruiksmoment kunnen we sportvoeding ook indelen op basis van de verschillende typen. De drie grootste groepen sportvoeding vormen de gels, sportdranken en de repen. Elk van deze groepen heeft een eigen effect en toepassing.

Typen
Gels

Veruit de meeste hardlopers gebruiken gels tijdens het lopen van lange afstanden. Gels zijn makkelijk mee te nemen en eenvoudig te gebruiken tijdens het hardlopen. Ze leveren de benodigde aanvulling van je koolhydraten en geven je meer energie. De gels verschaffen je spieren brandstof wanneer de lichaamseigen glycogeenvooraad op dreigt te raken.

Er zijn twee verschillende typen gels: geconcentreerde en isotone gels. Geconcentreerde gels geven je direct een boost tijdens het hardlopen. Omdat deze gels geconcentreerd zijn, moeten ze altijd met water worden ingenomen. Isotone gels zijn wat vloeibaarder en kunnen zonder water worden ingenomen. Maar wij adviseren om gels altijd met een beetje water in te nemen. Sportvoeding moet namelijk net zo dik zijn als je bloed om het goed op te laten nemen en het grootste effect te hebben. Er zijn gels met en zonder cafeïne. Cafeïne kan je tijdens het hardlopen een extra boost geven. Een alternatief voor het nemen van gels zijn shots. Dat zijn gums gevuld met gel en heeft dus een andere structuur dan gels.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

Typen
Sportdranken

Sportdranken kan je gebruiken voor, tijdens en na je inspanning. Sportdranken die je vóór de inspanning neemt, hebben als doel je voor te bereiden op je activiteit. De voeding heeft vóór het hardlopen het doel je koolhydraten en eiwitten aan te vullen en je langdurige energie te geven tijdens je sportieve prestatie.

Sportdranken die je tijdens het hardlopen neemt, zullen je koolhydraten en elektrolyten aanvullen om je zo energie te geven. Water vult alleen je vochtbalans aan, maar ook je koolhydraat-, elektrolyten- en mineralenvoorraad moeten worden aangevuld tijdens een lange inspanning.

Na het hardlopen, kan je sportdranken nemen om je herstel te bevorderen. Sportdrank die je na het hardlopen neemt is vaak een combinatie van koolhydraten en eiwitten. Eiwitten bevorderen het spierherstel en verminderen spierpijn. Zo ben je sneller klaar voor je volgende uitdaging.

Sportdranken kunnen worden gemaakt op verschillende manieren. Zo zijn er poeders die je aan kan lengen met water en tabletten die je in water op kan lossen. De dranken neem je eenvoudig mee in een bidon of een ander drinksysteem.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

Typen
Repen

Naast gels en sportdranken zijn ook repen een effectieve manier om je koolhydraatvoorraad aan te vullen. Je kunt repen eten vóór, tijdens of na je inspanning. Tijdens het hardlopen met een hoge intensiteit, is het eten van een reep vaak lastig omdat je hartslag en ademhaling hierdoor wordt verstoord. Maar bij langzame, lange duurlopen en bij het lopen van trails zijn repen een goede manier om je energie aan te vullen.

Repen die je voor en tijdens het hardlopen neemt, zijn vooral gericht op het aanvullen van de koolhydraten en het leveren van energie. Repen die je na je inspanning kan nemen, zijn vooral gericht op het aanvullen van eiwitten en het bevorderen van je herstel.

Tips bij het kopen van de juiste Sportvoeding

logo_runningshop_footer
Alternatief schoenadviessluit

Het model schoenen waar jij naar zoekt, heeft grote overeenkomsten met een ander model schoenen. Lopers als jij kunnen in veel gevallen goed uit de voeten op beide modellen.