
Hij is er, de nieuwste uitvoering van het vlaggenschip van Asics voor neutrale lopers: de Asics Gel Nimbus 19. All4running-medewerkster Margon Groen testte de hardloopschoenen.
De Gel Nimbus, al jaren hét vlaggenschip van Asics en een van de populairste neutrale hardloopschoenen op de markt. Ieder jaar rond januari verschijnt de nieuwe versie, en zo komt het dus dat we alweer toe zijn aan de negentiende uitvoering. En met de veranderingen die we afgelopen jaar hier en daar hebben gezien, zal de Nimbus ook niet meer hetzelfde zijn. Laten we het nieuwe model eens onder de loep nemen!
Slijtzool
Met een nieuwe versie van de Asics Gel Nimbus zien we de eerste vernieuwingen vaak al onder de schoen. We zien de bekende Guidance Line, die zorgt voor een prettig verloop van landing naar afzet, maar de bekende flexgroeven zijn wat aangepast. Deze zijn minder opvallend aanwezig, al merk je dit niet direct tijdens het lopen. Het profiel bestaat dit keer uit vlakken met kleine bolletjes, welke zorgen voor een verbeterde grip in alle richtingen. Er is weer gebruik gemaakt van een AHAR+ geblazen rubber slijtzool, dus de duurzaamheid en en slijtvastheid zijn vergelijkbaar met het voorgaande model.

Asics Gel Nimbus 19
Demping
Het grootste verschil tussen de Gel Nimbus 18 en 19 zien we terug in de demping. Waar in de Nimbus 18 gebruik werd gemaakt van Gel en Speva, is hier in het nieuwste model FlyteFoam aan toegevoegd. Het FlyteFoam kennen we van de Asics DynaFlyte, een gloednieuw model dat afgelopen jaar op de markt kwam. FlyteFoam is een organisch, lichtgewicht materiaal met een hoge energy return. De schoen komt na elke stap terug in zijn oorspronkelijke vorm, zodat je constant optimaal gebruik maakt van de demping. Simpel gezegd is de demping opgebouwd uit drie lagen: FlyteFoam onderop voor de stabiliteit en energieteruggave, dan de bekende GEL demping in hak en voorvoet met een topzool van Speva voor een comfortabel loopgevoel. Dit geheel zorgt voor een fijne, gedempte schoen met een felle afzet.
Bovenwerk
Het bovenwerk van de Gel Nimbus 18 en 19 lijkt behoorlijk veel op elkaar. De externe Clutch Counter zorgt voor een stabiele hielkap, waarin de voet netjes omsloten wordt. Het bovenwerk is soepel, stevig en naadloos, om wrijving en eventuele blaarvorming tegen te gaan. Vooral prettig tijdens langere afstanden of warme omstandigheden, waarin de voet erg uitzet. In het bovenwerk zijn wat overlays geplaatst, om op bepaalde punten wat meer stevigheid te bieden. De vetergaatjes zijn verwerkt in hetzelfde materiaal, waardoor de schoen echt een geheel is.
Uiterlijk
De kleurcombinaties waarin de Asics Gel Nimbus 19 uitkomt zijn op zijn minst opvallend te noemen, maar passen uiteraard weer prima bij de kledinglijnen. Weer eens wat anders!
Technische specificaties
Asics Gel Nimbus 18 | Asics Gel Nimbus 19 |
---|---|
10 mm heeldrop | 10 mm heeldrop |
Gewicht: 338 gram (heren US 9) | Gewicht: 306 gram (heren US 9) |
Neutrale loper | Neutrale loper |
Trainingsschoen | Trainingsschoen |
Conclusie
Je vlaggenschip veranderen is best een gewaagde opgave. Toch heeft dit Asics er niet van weerhouden het FlyteFoam toe te voegen aan de Gel Nimbus 19. Wat mij betreft een goed besluit. De schoen voelt sneller, stabieler en geeft een felle afzet mee. Iets waar ik erg van houd. Het bovenwerk mag dan in basis hetzelfde zijn als bij zijn voorganger, de voorvoet lijkt minder spits en het materiaal is minder strak op de punt gespannen. De tenen krijgen hierdoor weer iets terug van de bewegingsvrijheid zoals we die zagen in de Nimbus 16 en voorgangers.
Nieuwsgierig? Kom de schoenen eens proberen op onze Shoe Advisor in onze winkel in Amsterdam of Alkmaar! Of maak alvast een afspraak. Uiteraard vind je de Asics Gel Nimbus 19 ook in onze webshop.