“Meten is weten”; is een oude spreuk die vandaag de dag nog steeds zijn waarde heeft. Op basis van data kun je jezelf als hardloper verbeteren. Met de nieuwste Garmin HRM-Pro Plus krijg je niet alleen inzicht in je hartslag tijdens het hardlopen, maar ook tijdens indoor trainingen en krijg je gegevens over jouw hardlooptechniek. Ben je klaar voor een volgende stap in jouw hardloopcarrière?

Shop de Garmin HRM-Pro Plus

De Garmin HRM-Pro Plus in detail

Ingebouwde versnellingsmeter voor het leveren van gegevens over jouw hardloopdynamica
Nieuwe batterijklep met kwartslagbevestiging. Vervang je batterij zonder gereedschap.
Meet ook tempo en afstand als je indoor traint zoals op de loopband.

Opvolger van de Garmin HRM-Pro

De Garmin HRM-Pro Plus is de vervanger van de oude Garmin HRM-Pro. Deze slimme hartslagband meet niet alleen hartslag, maar ook hardloopdynamica zoals cadans en staplengte. Dit is een hartslagband voor elke sporter, of je nu hardloper of triatleet bent. Aan de hand van 5 vragen vertellen we je alles wat je moet weten over de nieuwste Garmin HRM-Pro Plus.

Shop de Garmin HRM-Pro Plus

Wat zijn de veranderingen ten opzichte van de Garmin HRM-Pro?

  • De Garmin HRM-Pro heeft een nieuwe batterijklep met een kwartslagbevestiging. Dankzij dit nieuwe systeem heb je geen gereedschap meer nodig als je de batterij wilt vervangen. Binnen 1 minuut heb je de batterij vervangen en kun je weer op pad.
  • Een andere update is dat je hartslagband tempo en afstand kan registeren als je indoor traint, zoals op de loopband. Daardoor krijg je nu ook tijdens het hardlopen op de loopband volledige data. Je hoeft niet langer een footpod (zoals de STRYD) te kopen om afstand en snelheid uit te kunnen lezen. De oudere Garmin HRM-Pro krijgt via een software update deze mogelijkheid ook.

Welke hardloopdynamica worden geregistreerd?

Doordat de HRM-Pro Plus is voorzien van een ingebouwde versnellingsmeter kan deze hartslagband ook jouw hardlooptechniek analyseren. Er zijn een aantal data die geregistreerd worden. Wij zullen aan aantal van deze functies toelichten en meteen uitleggen wat je met deze data kunt doen.

  • Grondcontacttijd-balans (GCT).
    Deze meet de afwikkeling van de linker- en rechtervoet en de balans daartussen. Dit wordt weergegeven in een 50/50 verhouding. Mocht er een groot verschil zitten tussen dit grondcontact, dan kan je gericht trainen met loopscholing of krachtoefeningen om de balans tussen het linker- en rechterbeen te verbeteren. Denk hierbij ook aan krachtoefeningen met 1 been (zoals split lunges of opstappen op een verhoging met 1 been).
  • Cadans.
    Dit is het aantal stappen per minuut. Veel beginners hebben een cadans van 160 stappen per minuut, maar het lopen op een cadans van 170-180 passen is meestal efficiënter. Door een hogere pasfrequentie maak je over het algemeen kortere passen en daarmee komt er minder kracht te staan op de enkels, knieën en heupen.
  • Staplengte.
    Dit is de afstand die je aflegt met elke linker- en rechterstap. Je staplengte is afhankelijk van o.a. lichaamsbouw, spierkracht en lenigheid. Staplengte kan je goed verbeteren door krachttraining. Hoe meer je kracht in je heupspieren, hamstrings en kuiten hebt hoe langer je de staplengte kunt maken.
  • Verticale ratio.
    De verticale ratio geeft aan wat de “verticale afzet” in je stap is. Beweeg je bij elke stap naar voren of juist meer omhoog? Door loopscholingoefeningen te doen kun je gericht de verticale ratio verbeteren. Hoe lager de verticale ratio, hoe lager het energieverbruik en hoe groter het voordeel.

Hoe lang gaat de batterij mee en hoe kan ik deze vervangen?

De batterij gaat bij regelmatig gebruik (1 uur sporten per dag) ongeveer één jaar mee. Op jouw Garmin horloge komt ook een melding als de batterij laag en bijna op is. De batterij is makkelijk te vervangen.

Stap 1: Haal de witte voorkant van het toestel

Stap 2: Draai de zwarte voorkant een kwartslag door druk uit te oefenen met twee vingers.

Stap 3: Trek aan de witte stip om de batterij te verwijderen en plaats een nieuwe CR2032 batterij. Let er wel op dat je de goede kant bovenop plaatst.

Is deze hartslagband ook geschikt voor triatleten en zwemmers?

Ja, deze hartslagband is ook geschikt voor triatleten en zwemmers. De borstband is smal en compact ontworpen, zodat deze goed blijft zitten tijdens het zwemmen. Wel is aan te raden om de borstband na het zwemmen in het zwembad af te spoelen onder een koude kraan. Dit in verband met de chemicaliën die in het zwembad zitten en de hartslagband kunnen aantasten. De hartslaggegevens worden tijdens het zwemmen opgeslagen en automatisch verzonden naar jouw horloge zodra je klaar bent met zwemmen.

Hoe kun je jouw hartslagzones goed instellen?

Trainen op hartslag is alleen mogelijk als je jouw hartslagzones goed instelt in je Garmin horloge. Er zijn twee manieren om deze goed in te stellen:

  • Loop een race over 5 of 10km en probeer te finishen met een eindsprint. De hoogste hartslag is dan een goede indicatie van jouw maximale hartslag. Deze maximale hartslag moet je invoeren in de Garmin Connect app (via je mobiel) en vervolgens worden jouw zones berekend.
  • Train gedurende een aantal weken op verschillende intensiteiten. Doe bijvoorbeeld een duurloop op maandag en een interval op donderdag. Hoe meer trainingen, hoe beter dat is. Op basis van deze trainingen wordt jouw omslagpunt (threshold) berekend. Dit is de hartslag die je maximaal een uur kunt volhouden. Garmin zal deze threshold gebruiken om automatisch jouw hartslagzones te bepalen.
Shop de Garmin HRM-Pro Plus

Eindsprint

De Garmin HRM-Pro Plus is een mooie stap voorwaarts in de nieuwe generatie hartslagmeters. Veel hardlopers klaagden over de vorige hartslagband dat de batterij vervangen lastig was en ook was de band snel gevoelig als het klepje niet goed werd vastgeschroefd. Met als gevolg dat de hartslagband niet meer waterdicht was en daardoor stuk ging.

Deze hartslagband is geschikt voor de hardloper die wil presteren, verbeteren en zoveel mogelijk data wil hebben. De hartslagband is nauwkeurig en veelzijdig door de inzichten in jouw hardlooptechniek. Bespreek deze gegevens ook met jouw hardlooptrainer (als je deze hebt) want die kan ook tips geven hoe je hardlooptechniek kunt verbeteren.

Mocht je een meer “back to basic” hartslagband willen hebben, dan adviseren wij de Garmin HRM-Dual, omdat deze iets goedkoper is en geen hardlooptechniek gegevens registreert.

Garmin
Garmin HRM-Pro Plus
Type batterij
CR2032
Batterijduur
Circa 1 jaar (bij 1uur trainen per dag)
Batterijklep te openen zonder gereedschap
Ja
Gewicht
52 gram
Welke Garmin horloges
Alle Garmin horloges met ANT+ en Bluetooth+ technologie
Sensoren
ANT+® technologie en BLUETOOTH® Low Energy technologie
Shop de

Garmin HRM-Pro

Garmin
Shop de Garmin HRM-Pro
Shop de

Garmin HRM-Pro Plus

Shop de Garmin HRM-Pro Plus
Zie ook

Alles van Garmin

garmin
Shop Garmin